buttons buttons

Децентралізація державної влади – реальний крок до територіального розвитку

Місцеве самоврядування як децентралізована форма управління суспільством є найбільш природною й історично обґрунтованою формою управління державою. Сьогодні це одне з найболючіших питань сучасного суспільного життя України, оскільки надмірно централізована влада стає причиною гальмування розвитку суспільства загалом і кожного (політичного, економічного, соціального, культурно-освітнього й інших) з аспектів громадського життя.

Зараз в Україні проводяться реформи – з різною швидкістю та результативністю, якісь краще, якісь – гірше. Децентралізація та декомунізація – реформи, результати яких помітні найкраще. До того ж, вони доповнюють одна одну. І вибори старост в рамках загальної децентралізації, і декомунізація в назвах та символах – це все складові одного процесу – демонтажу неефективної радянської системи державного управління, викорінення «совкового» минулого з життя нашої країни. Незважаючи на 25-й рік Незалежності, ця система тільки зараз починає розвалюватись — зі скрипом, повільно, але впевнено.

Децентралізація влади: уся реформа в одній схемі

Десятки років за часів «совка» все було замкнено на Москву, бо на місцях практично нічого не вирішувалося – ні в селах, ні в районах, ні в областях, ні на рівні Верховної ради УССР. За великим рахунком, після 1991 року в цьому сенсі мало що змінилося. Хіба що Київ витіснив Москву (і то не одразу і не скрізь).

Проводити децентралізацію слід було одразу після отримання Україною незалежності. Це убезпечило б державу від узурпації влади Януковичем, оскільки вплинути на самостійні, самоврядні місцеві громади було б практично неможливо.

Функціональний алгоритм проведення реформи адміністративно-територіального устрою України

Тепер перед владою стоїть задача – повернути українцям Україну з її історією та традиціями. Тому дуже символічно, що разом з декомунізацією в Україну повертаються старости. Це відновлення історичної пам’яті, яку в свій час знищував радянський союз. Староста – це традиційна для України адміністративна посада, яка існувала ще у 16 столітті. Старости управляли селами і за часів Литовського князівства, і за часів Речі Посполитої, і за царської Русі, і лише СРСР зі своєю адміністративною реформою знищив цю традицію.

Проте, окрім символізму старост, у децентралізації є і фактична складова. Зараз вже можна говорити про результати фінансової децентралізації, внаслідок якої громади отримали додаткові кошти на вирішення місцевих проблем. Статистичні дані, отримані з різних регіонів, демонструють значне зростання бюджетів саме завдяки фінансовій децентралізації. Наприклад, Одеса звітує, що міський бюджет отримав додатково 2,2 мільярди грн, Вінниця завдяки фінансовій децентралізації отримала додатково 280 млн, у Броварах доходи бюджету зросли на понад 85 млн грн.

Бюджетна децентралізація. Переваги для громадянина/держави. Цифри та факти.

В об’єднаних територіальних громадах, селах ці показники в абсолютних цифрах, звісно, менші. Проте зараз села чи не вперше отримали способи для наповнення бюджету і можливість самостійно вирішувати, як використовувати ці кошти. Тепер сільським головам не потрібно випрошувати гроші в районах на прибирання снігу, асфальтування доріг, ремонт шкільної покрівлі чи будівництво спортивного майданчику. Громада може сама обирати пріоритетні напрями розвитку.

Децентралізація – це не чарівна пігулка, яку можна випити, щоб на завтра все стало добере. Законодавче закріплення децентралізації – це лише початок шляху. Це можливість, якою можна скористатися, а можна і проігнорувати. Громадянам, очільникам громад доведеться вчитися відповідальності за своє життя. Вже зараз очевидно, що це буде довгий і багато в чому болісний процес. Люди звикли нічого не робити, а лише лаяти центральну владу. І очевидно, що їм не одразу захочеться брати на себе цю відповідальність. Але децентралізація, так чи інакше, має підштовхнути Україну до розвитку громадянського суспільства.

Повідомити про помилку

Текст, який буде відправлений редактору: