Децентралізація державної влади – реальний крок до територіального розвитку

Місцеве самоврядування як децентралізована форма управління суспільством є найбільш природною й історично обґрунтованою формою управління державою. Сьогодні це одне з найболючіших питань сучасного суспільного життя України, оскільки надмірно централізована влада стає причиною гальмування розвитку суспільства загалом і кожного (політичного, економічного, соціального, культурно-освітнього й інших) з аспектів громадського життя.

Зараз в Україні проводяться реформи – з різною швидкістю та результативністю, якісь краще, якісь – гірше. Децентралізація та декомунізація – реформи, результати яких помітні найкраще. До того ж, вони доповнюють одна одну. І вибори старост в рамках загальної децентралізації, і декомунізація в назвах та символах – це все складові одного процесу – демонтажу неефективної радянської системи державного управління, викорінення “совкового” минулого з життя нашої країни. Незважаючи на 25-й рік Незалежності, ця система тільки зараз починає розвалюватись – зі скрипом, повільно, але впевнено.

Децентралізація влади: уся реформа в одній схемі

Десятки років за часів “совка” все було замкнено на Москву, бо на місцях практично нічого не вирішувалося – ні в селах, ні в районах, ні в областях, ні на рівні Верховної ради УССР. За великим рахунком, після 1991 року в цьому сенсі мало що змінилося. Хіба що Київ витіснив Москву (і то не одразу і не скрізь).

Проводити децентралізацію слід було одразу після отримання Україною незалежності. Це убезпечило б державу від узурпації влади Януковичем, оскільки вплинути на самостійні, самоврядні місцеві громади було б практично неможливо.

Функціональний алгоритм проведення реформи адміністративно-територіального устрою України

Тепер перед владою стоїть задача – повернути українцям Україну з її історією та традиціями. Тому дуже символічно, що разом з декомунізацією в Україну повертаються старости. Це відновлення історичної пам’яті, яку в свій час знищував радянський союз. Староста – це традиційна для України адміністративна посада, яка існувала ще у 16 столітті. Старости управляли селами і за часів Литовського князівства, і за часів Речі Посполитої, і за царської Русі, і лише СРСР зі своєю адміністративною реформою знищив цю традицію.

Проте, окрім символізму старост, у децентралізації є і фактична складова. Зараз вже можна говорити про результати фінансової децентралізації, внаслідок якої громади отримали додаткові кошти на вирішення місцевих проблем. Статистичні дані, отримані з різних регіонів, демонструють значне зростання бюджетів саме завдяки фінансовій децентралізації. Наприклад, Одеса звітує, що міський бюджет отримав додатково 2,2 мільярди грн, Вінниця завдяки фінансовій децентралізації отримала додатково 280 млн, у Броварах доходи бюджету зросли на понад 85 млн грн.

Бюджетна децентралізація. Переваги для громадянина/держави. Цифри та факти.

В об’єднаних територіальних громадах, селах ці показники в абсолютних цифрах, звісно, менші. Проте зараз села чи не вперше отримали способи для наповнення бюджету і можливість самостійно вирішувати, як використовувати ці кошти. Тепер сільським головам не потрібно випрошувати гроші в районах на прибирання снігу, асфальтування доріг, ремонт шкільної покрівлі чи будівництво спортивного майданчику. Громада може сама обирати пріоритетні напрями розвитку.

Децентралізація – це не чарівна пігулка, яку можна випити, щоб на завтра все стало добере. Законодавче закріплення децентралізації – це лише початок шляху. Це можливість, якою можна скористатися, а можна і проігнорувати. Громадянам, очільникам громад доведеться вчитися відповідальності за своє життя. Вже зараз очевидно, що це буде довгий і багато в чому болісний процес. Люди звикли нічого не робити, а лише лаяти центральну владу. І очевидно, що їм не одразу захочеться брати на себе цю відповідальність. Але децентралізація, так чи інакше, має підштовхнути Україну до розвитку громадянського суспільства.

Сосницька селищна рада

Сообщить об опечатке

Текст, который будет отправлен нашим редакторам: